Vitamina C


Vitamina C, sau acidul ascorbic este probabil cea mai cunoscută vitamină pe care noi o folosim. Este puntea de tratament rapid şi natural între fiecare anotimp şi afecţiunile sale specifice: gripe, viroze, astenii de primăvară, alergii uşoare, etc. Şi vitamina C, ca şi alţi nutrienţi, poate fi găsită sub multiple forme, oricare dintre acestea având aceleaşi beneficii însă proprietăţi diferite.

Extractul uscat este, la ora actuală, cea mai puternică formă de administrare a unei plante medicinale. Este pulberea fină, obţinută din extractele alcoolice (sau, mai rar, apoase) prin proces de atomizare. Această pulbere, un produs complet natural, nu mai conţine practic deloc apă, alcool sau celuloză şi este asimilată aproape instantaneu de organism. Extractul uscat este de peste zece ori mai bogat în principii active şi mai puternic, din punct de vedere al proprietăţilor farmacodinamice, decât simpla pulbere de plantă. Care sunt totuşi beneficiile atât de vaste ale acesteia? - este cel mai puternic antioxidant - creşte rezistenţa vaselor sanguine - creşte asimilarea fierului, prevenind apariţia anemiilor - are proprietăţi antitoxice şi tonifiante - are efect antiinfecţios prin stimularea sistemului imun - scade incidenţa apariţiei trombilor - contribuie la formarea eritrocitelor, dinţilor, oaselor - efect antialergic - întârzie apariţia cataractei la vârstnici - asigură buna funcţionare a celulelor hepatice - încetineşte progresia complicatiilor la cei cu diabet zaharat.

Din punctul de vedere al structurii chimice, vitamina C existentă în fructe şi legume este identică cu cea sintetică. Cu toate acestea varianta naturala se diferenţiază prin faptul că efectul terapeutic al acestei variante este mult mai intens, decât al celei obţinută pe cale industrială. Toate studiile de laborator au arătat că efectul antioxidant al extractelor naturale cu vitamina C organică sunt de 6-10 ori mai puternice decât ale vitaminei C de sinteză.Acerola şi măceşele sunt fructele cu cel mai mare conţinut de vitamina C, având de 40 de ori mai multă vitamina C decât lămâia şi de 10 mai multă vitamina C decât coacăzele negre.

Necesarul zilnic de vitamina C a unui adult este de 70-100 mg. O doză foarte uşor de atins dacă păstrăm regula de 5 fructe şi legume pe zi, sau 50 de grame de coacăze. Deficitul de vitamina C apare foarte frecvent atunci când organismul nu este capabil sa producă această vitamină, ori din cauza faptului că de-a lungul unei zile corpul nostru consumă cantităţi imense când este supus la efort, poluare, stress sau fumat. O ţigară distruge în medie 25-50 mg de acid ascorbic din corp Cu toate că este cea mai intens studiată vitamină, există şi mituri despre aceasta, care cu siguranţă au ajuns şi la urechile tale. Vitaminele dau poftă de mâncare, prin urmare îngrașă. Complet neadevărat. Vitaminele în sine nu au o valoare calorică şi nici nu influenţează în vreun fel greutatea corporală. În schimb, deficitul de vitamine apare cel mai frecvent la persoanele care ţin cure de slăbire drastice şi este direct responsabil de stagnarea pierderii în greutate prin dezechilibrarea metabolismului. Consumul de vitamine seara provoacă insomnia. La fel de neadevărat. Studii specifice pe această temă, au fost realizate pe un grup de persoane cărora li s-au administrat seara înainte de culcare 4 mg de vitamina C, sau echivalentul a 10 kilograme de portocale, însă cu toate acestea somnul nu le-a fost influenţat. Vitamina C este deosebit de sensibilă şi se distruge uşor prin preparare termică sau conservare. Chiar şi păstrarea fructelor şi legumelor la frigider mai mult de 2 zile sau lăsarea acestora prea mult timp în apă duce la scăderea cantităţii de vitamina C.

Pentru a beneficia la maximum de vitamina C mâncaţi fructele şi legumele pe cât posibil crude şi proaspete, curăţaţi-le de coajă doar în momentul în care aveţi nevoie de ele, spălaţi-le sub jet puternic la robinet şi nu le lăsaţi prea mult în apă. Legumele trebuie preparate la abur şi exact pe durata recomandată, astfel încât consistenţa să fie al dente, şi evitaţi reîncălzirea legumelor deja preparare.

Recunoscută, de asemenea şi pentru beneficiile din sectorul cosmeticelor, vitamina C ajută la tratarea vergeturilor şi menţinerea elasticităţii pielii prin formarea colagenului şi stoparea acţiunii radicalilor liberi care îmbătrânesc premature celulele. Este bine de ştiut faptul că administrarea îndelungată a antibioticelor reduce absorbţia de vitamina C, de aceea este indicat ca în aceste perioade să fie consumată în cantităţi mai mari.

Comentarii