Ce sunt afecțiunile repiratorii?

Infecțiile respiratorii sunt cele mai frecvente afecțiuni ale sezonului rece. În articolul de astăzi vei afla care sunt tipurile de afecțiuni respiratorii, metode de prevenții și remedii naturale pentru a le face față.

Infecțiile tractului respirator afectează sinusurile, gâtul, căile respiratorii și plămânii. În general, sunt cauzate de virusuri, dar pot fi determinate și de bacterii. Aceste afecțiuni sunt cel mai des întâlnite în sezoanele de tranziție, în special în perioada rece a anului.

Există două categorii de infecții care afectează sistemul respirator:

infecții ale tractului respirator superior: afectează nasul, sinusurile și gâtul.

infecții ale tractului respirator inferior: afectează căile respiratorii și plămânii.

Chiar dacă cu toții ne confruntăm des cu aceste tipuri de afecțiuni, copiii sunt cei mai predispuși la acestea. Acest lucru se datorează sistemului imunitar insuficient dezvoltat.

Tipuri de afecțiuni respiratorii

Răceala/guturai (agentul cauzal este adenovirus) – prin răceala se descrie o boală virală, care se manifestă prin guturai, tuse și toate celelalte simptome generale.

Amigdalita – semnele și simptomele amigdalitei sunt amigdalele inflamate, durerea în gât, dificultatea la înghițire și noduli limfatici dureroși la nivelul gâtului.

Sinuzita – inflamația mucoasei sinuzale poartă denumirea de sinuzită.

Laringita – reprezintă inflamația laringelui, situat în gât, între faringe și trahee. Această inflamație poate fi determinată de suprasolicitarea, iritarea sau infecția laringelui.

Gripa – problema infecției gripale este evoluția bolii cu simptomele de răceală, însă mult mai accentuate, care pot afecta plămânii (pneumonia), inima (pericardita) sau creierul (inflamarea țesutului).

Bronșita – înseamnă inflamarea branhiilor și a bronhiolelor (micile canale prin care circulă aerul de la trahee la plămân) asociată cu mucus în exces.

Pneumonia – reprezintă o infecție a plămânilor, o inflamație a unui lob sau a unui segment pulmonar. Alveolele se umplu de lichid sau puroi, ceea ce determină febră, frisoane, tuse și expectorații.

Bronșiolita – infecția căilor respiratorii mici ce afectează sugarii și copiii sub doi ani.

Metode de prevenție a afecțiunilor respiratorii

• Cel mai eficient mijloc pentru a preveni aceste afecțiuni este, bineințeles igiena personală. O spălare corectă a mâinilor te poate ajuta să nu iei contact cu viruși sau bacterii.
  • O altă metodă pentru prevențe este folosirea batistei sau a unui șervețel de unică folosință în cazul strănutului.
  • În perioadele în care știi că nu te-ai spălat de mult pe mâini se recomandă evitarea atingerii feței, în special ochii și gura. În acest fel poți să previi introducerea germenilor în organism.
  • În sezonul rece este bine să îți crești aportul de vitamine în alimentație. Un sfat important ar fi să îți crești doza de vitamina C – necesară fortificării sistemului imunitar.
  • Dacă știi că ești predispus la astfel de afecțiuni, încearcă să limitezi consumul de alcool și/sau nicotină.
  • Dacă nu știi să ai vreo alergie la produsele apicole, îți recomandăm să le introduce zilnic în alimentație. Fie că alegi mierea, păstura, polenul sau lăptișorul de matcă, acestea îți dau energie și îți întăresc imunitatea.

Remedii naturale pentru ameliorarea afecțiunilor repiratorii

Grija pentru aparatul respirator nu e nicicând prea multă. Ca să fii mereu cu un pas în fața tuturor problemelor de natură respiratorie, începe cu câteva remedii.

Din fericire, natura este mereu de partea noastră, inclusiv cu plante pentru aparatul respirator.

Nu doar sezonul rece ne vine de hac. Primăvara, cu vremea capricioasă și oscilațiile termice, poate fi un anotimp cel puțin la fel de ”bun” pentru afecțiunile respiratorii.

Astefel, boala poate da peste tine fără să te-ntrebe. Și-aici intră în peisaj natura, cu-ale sale plante pentru sănătatea ta. Mai jos am enumerate o serie de remedii naturiste cu care să previi sau să ameliorezi simptomele de răceală, gripă, nas înfundat și toată paleta de simptome.

1. Cimbrul

Cimbrul este o plantă care produce o serie de uleiuri antiseptice puternice, care sunt dovedite științific ca fiind antibiotice și antifungice naturale. Unul dintre beneficiile acestei plante este lupta ei împotriva congestiei pulmonare, fiind un inamic foarte puternic pentru această afecțiune. Mai mult, ceaiul de cimbru te ajută să elimini bacteriile și virusurile, astfel încât, dacă ai o infecție care se bazează pe una dintre cele două categorii, o poți anihila cu ajutorul ceaiului de cimbru.

2. Rădăcina de lemn-dulce

Lemnul-dulce este una dintre plantele extrem de populare în China, fiind una dintre componentele de bază în mai multe rețete ce aparțin medicinei tradiționale chineze. Trebuie să știi că această plantă te poate ajuta în tratarea afecțiunilor respiratoria, deoarece îți alină și înmoaie membranele mucoaselor gâtului, plămânilor și stomacului. Lemnul-dulce are, în același timp, efectul de a-ți reduce iritația gâtului și, implicit, acționează ca un bun expectorant.

3. Oregano

Oregano este o plantă cu beneficii directe asupra tractului respirator, precum și al pasajului nazal prin care trece aerul. Toate aceste efecte pozitive stau la baza conținutului de carvacrol și acid rozmarinic, pe care această plantă îl are în ea. Uleiul de oregano este și un bun inamic în lupta cu bacteria periculoasă numită stafilococul auriu. De asemenea, această plantă minune este o sursă bogată de vitamine și nutrienți de care sistemul imunitar are nevoie.

4. Eucaliptul

Unul dintre cele mai mari beneficii ale acestei plante este felul în care favorizează sănătatea respiratorie și alină iritația gâtului. La baza eficacității produselor cu eucalipt stă un compus numit cineola. Acesta are numeroase beneficii pentru a-ți trata afecțiunile respiratorii deoarece luptă împotriva congestiei, alină pasajele iritate ale sinusurilor, este un bun expectorant și poate trata tusea. Ca și oregano, eucaliptul ajută și sistemul imunitar atunci când ești răcit, datorită conținutului mare de antioxidanți.

5. Podbalul

Podbalul este una dintre cele mai bune plante care ajută la întărirea plămânilor. Podbalul te ajută să cureți excesul de mucus din plămâni și bronhii, alină membranele mucoase din plămâni și ajută inclusiv în cazul astmului, așa cum au dovedit rezultatele mai multor cercetări. De asemenea, această plantă este un inamic foarte puternic împotriva diferitelor tipuri de tuse, bronșitelor și altor afecțiuni pulmonare. Fie că îl consumi sub formă de ceai sau ca tinctură, podbalul este una dintre plantele minune în tratarea afecțiunilor respiratorii.

6. Mentă

Această plantă conține mentol, un ingredient care este considerat un bun emolient, care îți relaxează mușchii netezi ai tractului respirator și care favorizează respirația liberă. Mentolul este și un descongestionant foarte bun. Probabil ați auzit măcar o dată de balsamuri terapeutice pentru piept și alți inhalanți ce conțin mentol, care ajută la ruperea congestiei, ați văzut cât de benefice sunt. În plus, menta este un antioxidant care luptă împotrivă organismelor vătămătoare.

7. Salvia

Aroma puternică a frunzelor de salvie fac din uleiurile esențiale ale acestei plante un adevărat miracol pentru plămâni și respirație. Din acest motiv, aceste uleiuri au nenumărate beneficii pentru problemele la plămâni sau pentru simple afecțiuni respiraotorii. Ceaiul de salvie este de asemenea un tratament natural tradițional pentru durerile de gât și tuse. De asemenea, aroma puternică din uleiurile de salvie poate fi folosită și ca inhalator al vaporilor din ceai de salvie și ajută la tratarea tulburărilor pulmonare și sinuzitelor.

8. Cimbrișorul

Cimbrișorul, în special părțile sale aerine, nu se sfiește să-și dovedească eficacitatea și versatilitatea în tratarea problemelor respiratorii. Toată această capacitate se explică prin proprietățile antispastice, antimicrobiene și de fluidificare a mucozităților.

9. Ciuboțica-cucului

Se remarcă pentru elementele active (uleiuri esențiale, saponine, vitamine, minerale) și mai ales pentru acțiunea expectorantă și mucolitică. Planta se utilizează în tratarea tusei, astmului bronșic, răcelilor și bronșitelor.

10. Lavanda

Lavanda este una dintre plantele care reușesc să contribuie la atenuarea problemelor respiratorii. E meritul uleiurilor esențiale cu efecte sedative, antiinflamatoare, antispastice, antiseptice.

11. Pătlagină

Frunzele de pătlagină conțin mucilagii, flavoinoide, săruri minerale, pectine, tanini, acid acetilsalicilic. Mixul de principii conferă plantei proprietăți antibacteriene, antialergice, antiinflamatoare, expectorante, astringente și decongestionante. Adică fix mecanismele de care e nevoie pentru atenuarea simptomelor respiratorii.

12. Pinul

Are ca principali constituienți uleiurile esențiale. Cu acțiunea lor expectorantă, reușesc să fluidifice secrețiile și facilitează eliminarea lor. Drept urmare, este foarte popular în răceli, tuse, sinuzite, bronșite sau astm.

Dacă totuși alegi să mergi pe ceva mai complex, îți recomandăm și următoarele suplimente:

Siropul de pătlagină: Siropul a fost conceput folosind extractul standardizat de Pătlagină pentru un efect plăcut asupra gâtului, faringelui și corzilor vocale. Beneficiile acestui sirop sunt:

• Are efect calmant și plăcut asupra gâtului, faringelui și corzilor vocale;
  • Calmant pentru cavitatea bucală și gât;
  • Ajută în caz de iritație a gâtului și faringelui;
  • Sprijină sistemul imunitar.

Respiro-protect: Acest produs a fost creat special pentru a susține sănătatea și funcțiile sistemului respirator, iar beneficiile sale sunt următoarele:

• Pătlagina oferă un efect calmant plăcut asupra gâtului, faringelui și corzilor vocale;
  • Boswellia susține sănătatea plămânilor;
  • Lemnul-dulce liniștește tractul respirator superior.

Agripal: Siropul Agripal contribuie la funcționarea normală a sistemului imunitar.

• Întărește sistemul imunitar și capacitatea organismului de a se proteja și de a face față factorilor nocivi.
  • Contribuie la menținerea unei microflore normale, echilibrate la nivelul căilor respiratorii.
  • Ameliorează simptomele gripei, răcelii și virozelor.
  • Are un efect tonic și energizant.

Sursă foto: Freepik